Canan | Peyami SAFA



Klasik okuyan kız geri döndü.Uzun zamandır kitap okumadığımı fark edip Peyami Safa'nın Canan kitabını okudum.Ve çok beğendiğim için hemencik yorum gireyim dedim.

Kitabın konusu;
Sarayda el üstünde tutularak yetiştirildiği için ikbalperest, hırslı, bencil bir insan olan Cânân, zengin olmak ve herkesin kıskandığı biri olmak hevesleriyle ahlak, namus, sevgi, aile gibi değerleri hiçe sayan, insanlarla istediği gibi oynayan bir afettir. Lami ile Bedia, beş yıllık evlidirler, fakat Cânân'la tanıştıktan sonra Lami, Bedia'dan soğumaya ve eşini sebepsiz yere üzmeye başlar. Lami geleneğin, maneviyatın, asaletin timsali olan Bedia ile; modernliğin, maddiyatın ve soysuzluğun timsali olan Cânân arasında karar vermek zorundadır. 
(Tanıtım Bülteninden)

Peyami safa kitaplarını çok seviyorum Canan kitabı da sevdiklerim arasına girdi. Kalemi hakkında söyleyebileceğim kötü bir eleştirim asla olamaz. Sadece karakterler çok hızlı olaya giriş yaptı. Yani yavaş yavaş olması yerine bir anda çok fazla karakter tanıtıldı, ben bunu pek sevmiyorum. Tamam yan karakterlerin üzerinde durmak zorunda değil, sadece konuyu da işleyebilir ama arka arkaya karakter tanıtmak kafa karıştırıcı oluyor yani benim için.
Diğer kitaplarında olduğu gibi dönemin bazı olaylarına (davranışlarına) değinmiş. Eski dönemdeki olayları böyle öğrenmeyi seviyorum. "Hee demek böyleymiş o dönem." Diye düşündürüyor.
Kitabı okurken sürekli diziyi düşündüğüm için hafif bir şaşırmayla okudum.Kitap okumadan önce dizi/film izlemenin kötü yanları diyelim. Karakterlerini, konuyu, konunun işleyişini sevdim.

Canan kitabının daha önce ( yanlış hatırlamıyorsam) Fox tv de dizisini izlemiştim ve tamamen bayılıyordum, entrikalı dizilere bayılırım. (klasik Türk dizilerinden değildi bence...) kitabı okuduktan daha sonra 2 ayrı dünya keşfetmiş gibi kaldım. Dizi ve kitap o kadar alakasız ki. Kitap, diziye tamamen ters olarak işlenmiş. Canan dizisi ve kitabının uyuşmazlığı yüzünden, bir daha kitaplarda kurgulanan dizi izlemek dahi istemiyorum. Bu kadar apayrı bir kafa daha görmedim.Dizi ve kitabın tek ortak noktaları karakter isimleri aynı. Karakter isimleri de olmasa sanırım  aralarında bir bağlantı olmazdı.

Şurada birazda diziden bahsetmek istiyorum.Dizi de canan karakterimiz küçükken evlatlık alınıyor annesi ne kadar geri almaya çalışsa da engel oluyorlar. Yanlış hatırlamıyorsam Bedia'nın yaş gününde canan tecavüze uğruyor ve hamile kalıyor.Üvey annesi de onu fakir bir adamla evlendirip evden yolluyor.Daha sonra Canan çok zorluk çekiyor ama o eve mükemmel bir şekilde geri dönüyor.
Gerçekten zamanında diziler 2 saat sürdüğü için 1. Bölüm film gibi gelmişti.Diğer bölümleri çok az hatırlıyorum ama canan karakterini canlandıran Gamze Özçelik çok iyi bir oyuncuydu. Karakteri, asiliğini,  yumuşaklığını hüznünü iyice yansıtmıştı.

Dizi ve kitap iki parça olarak ayrılsalar bile ikisini de sevdim.

"İstediğin her şeyi yap ve yapabileceğin şeyi iste, hiç bir kaideye kulak asma. Yaşamanın sırrı budur."


CONVERSATION

0 yorum:

Yorum Gönder